Nikola Listeš
DIOKLECIJANČIĆI
rujan, 2023.
72 str. tvrdi, šivani uvez
ISBN 978-953-7746-61-2
O knjizi
Strip priča o životu u Dioklecijanovoj palači (kao i u Saloni) nije lokalna tema jer Listeš u njoj obrađuje niz aktualnih tema na iznimno duhovit i šaljiv način, koji je conditio sine qua non njegovih radova, i u obradi negdašnjih antičkih običaja i obreda autor ih utapa u aktualnu zbilju i često i uz satiričan odmak progovara o nama danas zarobljenima u suvremenom digitalnom dobu. Glavni su likovi nepopravljivi tiranin car Dioklecijan, njegova radoznala i tašta supruga Prisca, kći preljubničkih izazova Valerija i zet zakleti čašoljubac Galerije. Komične efekte u priči autor doseže neočekivanim obratom i efektnim poentiranjem, a u dijalozima koristi ironiju, cinizam, sarkazam i druge figure dobre književne satire koja satire sve ljudske mane i poroke. Valja primijetiti i dobru dušu crtača i humaniziranje priča – u Listeševu radu nema krvi, siroti gladijatori više ne pogibaju u areni, a svi ostali elementi storije čvrsto su ukolajnjeni s neobičnim i manje poznatim stranicama povjesnice i utemeljenim kulturološkim podatcima.
Dioklecijančići su crtani u izvornom manjem Disney formatu veličine 25×35 cm u tri nacrtane pasice u 29 nastavaka. Dvije takve stranice su se spajale u jednu (format A3) i tako tiskane svaka dva tjedna tijekom 1995. i 1996. u splitskom obiteljskom magazinu Stil. Originalni crteži stripa su 2000. izlagani u Dioklecijanovim podrumima tijekom karnevalskih događanja u Splitu, te zatim 2005. tiskani u presloženom formatu (24×26 cm) albuma u maloj nakladi autora. Ovo je po prvi put da se strip tiska onako kako je autor izvorno i crtao, svaki geg ima dvije stranice, a svaka strana tri pasice, s najviše 10 prizora. Osebujnost Listešova crteža vezana je za klasični način tuširanja u kojem se koristi kist i tuš na papiru. Zanimljivo je da je kist Windsor & Newton, broj 2, koji autor a i većina drugih crtačkih majstora smatra najboljim na svijetu. Radi se o posebno senzibilnom listu koji je također doprinio kvaliteti stripa. Strip je namjerno rađen kistom i tuširan s debljim linijama i zbog tiska čija je tadašnja tehnologija rotacije novina bila jako ograničena u prijenosu originalnih crteža, tako da je trebalo dosta šrafiranja da bi se zamijenio nedostatak boje i sivih tonova. Danas Listeš radi s tankim linijama stilom Linea clear s kojim je prepoznat u svijetu i višekratno potvrđen kao jedan od najvažnijih karikaturista danas.
Iznova čitajući povijest, Listeš je na svojim strip tablama pokušao neke epizode i aktualizirati aludirajuće neke suvremene popularne zvijezde (pjevači i boksači), i iako su u međuvremenu Dioklecijančići ostarjeli tridesetak godina, oni su i danas aktualni i svježi (možda je „zastarjela“ samo epizoda o ludim kravama, ali zamislimo da je sada riječ o šašavoj koroni), jer je ovim carskim gegovima Nikola Listeš posvjedočio da je kralj crtanog humora.
Mladen Vuković